BREAKING NEWS

Pokok Zaitun

Teknologi

Baja

Kenali Buah Breba Atau Maincrop

Ramai figger Malaysia salah anggap mengenai breba, konon breba keluar dari batang yang dah jadi kayu. Saya sendiri pun fikir begitu dulu. Buah yang keluar dari hardened wood adalah buah yang gagal berkembang dari bud pada awal pertumbuhan pokok fig. Buah yg lambat keluar ini boleh jadi samada breba atau maincrop. Saya pernah nampak pd pokok DSQ dimana buah kluar banyak daripda hardened wood (DSQ tiada breba). Breba dibezakan dpd maincrop dari segi size, warna dan esp bentuk. 


Breba biasanya lonjong. Breba pada FCH dan JET saya keluar di batang hijau semasa pokok mulai membesar. Texas Everbearing tiada breba tapi bayak kali saya nampak buah keluar terkemudian di batang bawah yang dah jadi kayu. So, tunggu dan lihat.. bandingkan buah ini dgn buah lain yang telah keluar sebelumnya...kalau sama dan tidak lonjong, maincrop la. 

Tambahan, breba di tropika biasanya keluar 1) buah batch pertama dari btg muda 2) apabila pokok selepas dormancy (berlaku bila semua buah dah masak dipetik, dan pkk mcm terbantut 1-2 bulan), pucuk baru naik dan berbuah lagi. Ini hanya kamu nampak kalau pokok tidak di tut atau tidak dibuat pruning laa .. 

Sumber
 
Copyright © 2013 D Kebun
Blogger Template Free Download. Powered byBlogger